امروز : 35
ديروز : 7
افراد آنلاين : 1
همه : 2561
 
نوشته شده توسط : پاوه

كلاس پرواز چيست؟ اين سوالي است كه در هنگام خريد بليط هواپيما به آن برخورد خواهيد كرد. بايد بدايند كه در پروازهاي داخلي و كوتاه مدت كلاس پرواز چندان مهم نيست و شما به علت كوتاه بودن مسير مي توانيد در هر كدام از هواپيما شاهد خدمات و امكانات بهتري باشيد. ولي در پروازهاي طولاني مدت بايد حتما به كلاس پرواز هواپيمايي كه با آن سفر مي كنيد توجه كنيد.

فرست كلاس (First Class) يا درجه يك

فرست كلاس يكي از طبقه‌بندي‌هاي انواع پرواز در ايرلاين‌هاي مسافربري است كه لوكس‌تر از كلاس‌هاي پروازي بيزينس كلاس (تجاري)، پرميوم اكونومي و كلاس اكونومي (اقتصادي) است. در هواپيماهاي مسافربري، فرست كلاس به تعداد محدودي صندلي (كه به ندرت بيشتر از ۲۰ صندلي مي‌شود) و حداكثر بار مجاز در پروازهاي خارجي يا كابيني كه جلوي هواپيما قرار دارد، اطلاق مي‌شود؛ اين كابين فضاي بيشتري دارد، راحت‌تر است و خدمات بيشتري در آن ارائه مي‌شود، ضمن اينكه از حريم خصوصي بيشتري برخوردار است. در مجموع، فرست كلاس بالاترين كلاس پرواز است (كلاس پرواز چيست؟) گرچه برخي از ايرلاين‌ها كلاس‌هاي پروازي جديدي، بالاتر از اين كلاس، معرفي كرده‌اند. در هواپيماهاي ملخ‌دار، كابين فرست كلاس در پشت هواپيما و دور از منبع صدا قرار دارد.

صندلي‌ها

صندلي‌هاي فرست كلاس، صندلي‌هاي تاشو و بزرگي هستند، كه فضاي جلوي پا يا لگ‌روم (legroom) و عرض بيشتري دارند. اين فضا با هدف امكان استفاده از كامپيوتر، تلويزيون و صندلي‌هاي كاملا تاشو طراحي شده است. حريم خصوصي اين صندلي‌ها با پارتيشن‌هايي از يكديگر مجزا شده‌اند. فاصله‌ي بين دو صندلي در صندلي‌هاي فرست كلاس بين‌المللي معمولا بين ۱۴۷ تا ۲۳۹ سانتي‌متر و عرض آن‌ها بين ۴۸ تا ۸۹ سانتي‌متر است. در پرواز‌هاي داخلي، فاصله‌ي بين دو صندلي بين ۸۶ تا ۱۷۳ سانتي‌متر و عرض‌ آن‌ها بين ۴۶ تا ۵۶ سانتي‌متر است. در واقع، افراد بلندقد در چنين شرايطي، راحتي كمتري دارند. مسافران فرست ‌كلاس حداقل يك سرويس بهداشتي اختصاصي دارند. در هواپيماهاي بزرگ بيش از يك سرويس براي مسافران فرست كلاس وجود دارد.

خدمات

مسافران تجاري و اقتصادي معمولا اجازه ندارند وارد كابين فرست كلاس شوند. همچنين، مسافران فرست كلاس معمولا سرگرمي‌هاي صوتي و تصويري در صورت درخواست (AVOD) ارائه مي‌شود. البته گاهي اوقات فيلم‌هاي معمولي، برنامه‌هاي تلويزيوني و بازي‌هاي تعاملي در نمايشگرهاي بزرگ و متوسط پشت صندلي‌ها و نصب شده بر دسته‌ي صندلي‌ها نمايش داده مي‌شوند. در پروازهاي طولاني‌مدت هواپيمايي‌هاي برتر، يك صندلي فرست كلاس ممكن است امكاناتي در حد يك هتل پنج ستاره داشته باشد.

از دهه‌ي ۱۹۹۰، روندي در ايرلاين‌ها مشاهده شد كه در طي آن، شركت‌هاي هواپيمايي، بخش فرست كلاس را به منظور ارتقا كلاس تجاري يا بيزينس كلاس، حذف كردند. در اين راستا، امكاناتي مانند صندلي تخت‌خواب‌شو به كلاس‌هاي تجاري جديد اضافه شد كه قبلا در انحصار فرست كلاس بود. همچنين، فاصله‌ي ميان امكانات رفاهي اين دو كلاس پروازي به قدري كم شد كه فرست كلاس تقريبا منسوخ شد.

علاوه بر اين، به دنبال بحران اقتصادي اواخر دهه‌ي ۲۰۰۰ ميلادي، ايرلاين‌ها صندلي‌هاي فرست كلاس را حذف كردند يا در هواپيماها نصب نكردند. از اين به بعد، كلاس تجاري به گران‌ترين صندلي‌‌هاي چنين هواپيماهايي تبديل شد. با اين حال برخي از ايرلاين‌ها مانند گارودا ايندونزيا (Garuda Indonesiaتصميم گرفتند تا بخش صندلي‌هاي فرست كلاس را با هواپيماهاي جديد دوباره ارائه كنند.

به تازگي، با گران‌تر شدن و مجلل‌تر شدن صندلي‌هاي كلاس تجاري، برخي از ايرلاين‌ها بخش فرست كلاس خود را به شكل سوئيت طراحي كرده‌اند. براي مثال، هواپيمايي سنگاپور، برترين كلاس خود را در هواپيماهاي A380 در قالب سوئيت عرضه مي‌كند. در اين سوئيت‌‌ها تخت‌خواب دو متري از صندلي جدا است. پنجره‌ها روي در تعبيه شده‌اند و پرده‌هاي جداكننده، حريم خصوصي بيشتري براي مسافران فراهم مي‌كنند. سوئيت‌هايي كه در مركز قرار گرفته‌اند مي‌توانند با كشيدن پرده‌ي جداكننده به سوئيت دوتخته تبديل شوند.

ساير ايرلاين‌هايي كه هواپيماي A380 دارند از جمله هواپيمايي امارات، صندلي‌هاي فرست كلاس را در قالب سوئيت و با امكانات تقريبا مشابهي دارند، با اين تفاوت كه در اين هواپيمايي، صندلي و تخت‌خواب ادغام شده و با فشار يك دكمه از صندلي به تخت و بالعكس تبديل مي‌شود.

هواپيمايي اتحاد، در دسامبر ۲۰۱۴، يك سوئيت سه اتاقه تحت عنوان «رزيدنس» را معرفي كرد كه به ايرباس‌هاي A380 ناوگان اين هواپيمايي اضافه شد.

مزاياي فرودگاهي فرست كلاس

مسافران فرست‌كلاس معمولا در فرودگاه، بخش‌هاي مجزايي براي بازرسي‌هاي امنيتي و بار دارند. برخي از ايرلاين‌ها، ترمينال‌هاي خصوصي براي مسافران فرست كلاس بين‌المللي (كلاس پرواز چيست؟) در نظر مي‌گيرند. با اين كه اين مسافران به سالن استراحت دسترسي دارند، اما برخي ايرلاين‌ها براي مسافران كلاس تجاري و فرست كلاس، سالن استراحت جداگانه در نظر مي‌گيرند؛ سالن مخصوص فرست كلاس مجلل‌تر است و امكانات بيشتري دارد. اين مسافران گاهي‌ اوقات مسير ويژه‌اي نيز براي ورود به هواپيما دارند.

بهترين نوشيدني‌ها و غذاها براي اين مسافران سرو مي‌شوند. مسافران مي‌توانند بين انواع دسر، پيش‌غذا و نوشيدني انتخاب كنند. غذاها توسط سرآشپزهاي حرفه‌اي تهيه و تزيين مي‌شوند.

نام دقيق فرست كلاس ممكن است در هواپيمايي‌هاي مختلف متفاوت باشد. بسياري از ايرلاين‌ها بالاترين درجه از خدمات براي پروازهاي بين‌المللي خود را فرست كلاس نام‌گذاري مي‌كنند، اما برخي ايرلاين‌ها تلاش مي‌كنند تا از رقبا متمايز باشند. براي مثال، برترين خدمات پروازي در برخي از هواپيمايي‌هاي ديگر اين گونه نام‌گذاري شده‌اند:

ايراينديا (Air India)، كلاس مهاراجه

تاي ايرويز اينترنشنال (Thai Airways)، رويال فرست

آسيانا ايرلاينز (Asiana Airlines)، فرست سوئيت كلاس

بيزينس كلاس (Business Class) يا درجه‌ تجاري

درجه‌ي تجاري يكي ديگر از انواع بليط پرواز خارجي و داحلي است كه در خطوط هوايي تجاري و خطوط ريلي ارائه مي‌شود. در صنعت هواپيمايي، اين كلاس در واقع سطح متوسطي از خدمات را ارائه مي‌كند و بين دو كلاس فرست كلاس و اقتصادي قرار مي‌گيرد. اما در حال حاضر بسياري از ايرلاين‌ها، كلاس تجاري را به عنوان بالاترين سطح از خدمات ارائه مي‌دهند و صندلي‌هاي فرست كلاس را حذف كرده‌اند. وجه تمايز كلاس تجاري از ساير كلاس‌ها، در كيفيت صندلي‌ها، غذاها و نوشيدني‌ها، خدمات داخل فرودگاه و ساير امكانات است.

در پروازهاي دوربرد، كلاس تجاري تفاوت‌هاي قابل ملاحظه‌اي با كلاس اقتصادي دارد و در پروازهاي داخلي يا منطقه‌اي اين تفاوت چندان مشهود نيست و كلاس تجاري مزاياي اندكي نسبت به كلاس اقتصادي دارد. براي مثال، مسافران فرست كلاس، غذاها و نوشيدني‌هاي كلاس تجاري كيفيت بسيار بالاتري نسبت به كلاس اقتصادي دارند. مسافران كلاس اقتصادي معمولا اجازه ندارند وارد كابين كلاس تجاري شوند، در حالي كه مسافران فرست كلاس اين اجازه را دارند.

صندلي‌ها

صندلي‌هاي كلاس تجاري در پروازهاي طولاني‌مدت تفاوت قابل ملاحظه‌اي با كلاس اقتصادي دارد. بسياري از ايرلاين‌ها  صندلي‌هاي تخت‌خواب‌شو را در كلاس تجاري نصب كرده‌اند كه پيش از اين فقط در فرست ‌كلاس‌هاي بين‌المللي ارائه مي‌شد. امروزه صندلي‌هاي بيزينس كلاس در پرواز‌هاي طولاني‌مدت سه مدل اصلي دارند:

صندلي‌هاي كاملا تاشو، كه به سطح مسطحي موازي با كف هواپيما تبديل مي‌شوند. بسياري از ايرلاين‌ها اين صندلي‌ها را در فرست كلاس‌هاي بين‌المللي نيز ارائه مي‌دهند. بريتيش ايرويز (British Airways) كه در سال ۱۹۹۵ اين صندلي‌ها را در فرست كلاس معرفي كرد، جزو اولين ايرلاين‌هايي بود كه آن‌ها را در كلاس تجاري نيز ارائه داد.

دسته‌ي دوم، صندلي‌هاي تاشوي زاويه‌دار هستند كه ۱۷۰ درجه باز مي‌شوند و تخت تقريبا مسطحي براي خواب ايجاد مي‌كنند اما از آنجايي كه كاملا باز نمي‌شوند و موازي سطح هواپيما قرار نمي‌گيرند، نسبت به يك تخت، راحتي كمتري دارند.  فاصله‌ي اين صندلي‌ها در حدود ۱۴۰ تا ۱۷۰ سانتي‌متر است و عرض صندلي‌ها بين ۴۶ تا ۵۸ سانتي‌متر متغير است.

نوع ديگر صندلي‌ها، ۱۵۰ تا ۱۶۰ درجه باز مي‌شوند و فضاي جلوي پا (لگ‌روم) آن‌ها به ميزان قابل توجهي بزرگ‌تر از بخش صندلي‌هاي اقتصادي است. فاصله‌ي صندلي‌هاي كلاس تجاري بين ۸۴ تا ۲۰۲ سانتي‌متر متغير است، ولي معمولا بين ۱۴۰ تا ۱۶۰ سانتي‌متر است. عرض صندلي‌ها نيز بين ۴۴ تا ۸۶ سانتي‌متر (معمولا بين ۵۱ تا ۵۶ سانتي‌متر) هستند. گرچه بسياري از هواپيمايي‌ها، صندلي كابين‌هاي كلاس تجاري را در پروازهاي طولاني به صندلي‌هاي تاشوي زاويه‌دار يا كاملا تخت ارتقا داده‌اند، اما هنوز هم اين مدل صندلي‌ها در كلاس‌هاي تجاري پروازهاي كوتاه‌تر، مرسوم هستند.

نوع ديگري از صندلي‌ها موسوم به (Herringbone seating) وجود دارند كه به شكل اريب و زاويه‌دار قرار دارند و در هواپيماهاي پهن‌پيكر استفاده مي‌شوند. در اين نوع، هر صندلي دسترسي راحتي به راهرو دارد. با اين شيوه‌ي قرار گرفتن صندلي‌ها، امكان قرار دادن تعداد بيشتري صندلي كاملا تاشو در كابين‌هاي كوچك وجود دارد. اين شيوه ابتدا در هواپيمايي ويرجين آتلانتيك ايرويز (Virgin Atlantic Airways) براي كابين‌‌هاي آپر كلاس (Upper Class) ارائه شد و از آن پس در هواپيمايي‌هاي مختلف چون دلتا، كاتاي پاسيفيك (Cathay Pacific)، اير كانادا (Air Canada)، جت ايرويز (Jet Airways) و ساير ايرلاين‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

بيزينس كلاس

صندلي‌هاي كابين‌دار صندلي‌هايي هستند كه به مسافران كلاس تجاري، حريم خصوصي بيشتري مي‌دهند. اين صندلي‌ها معمولا در هواپيماهاي پهن‌پيكر به شكل دو صندلي در وسط و يك صندلي در هر دو طرف، قرار مي‌گيرند. در هر دو طرف صندلي‌ها يك پنل اختصاصي وجود دارد.

خدمات

در پرواز‌هاي بلند كلاس تجاري، ايرلاين‌هايي نظير سوئيس، لوفتهانزا و بسياري هواپيمايي‌هاي ديگر غذاي درون پرواز ارائه مي‌كنند كه به انتخاب مسافر است.  برخي ايرلاين‌ها مانند هواپيمايي سنگاپور، به مسافران اين امكان را مي‌دهند تا قبل از پرواز، غذاي خاصي را غير از غذاهاي موجود در منوي معمول پرواز، درخواست كنند.

نكته آخر اين‌كه نام دقيق اين كلاس پروازي ممكن است در ايرلاين‌هاي مختلف با يكديگر متفاوت باشد.

كلاس اكونومي يا اقتصادي (Economy class)

كلاس اقتصادي پايين‌ترين كلاس پروازي است كه البته در خطوط ريلي و حتي سفرهاي دريايي نيز وجود دارد. نام رايج ديگر اين كلاس (coach class) است.

صندلي

صندلي‌هاي كلاس اقتصادي قابليت خوابيدن دارند و شامل يك ميز تاشو نيز هستند. فاصله‌ي بين صندلي‌ها، ۷۴ تا ۹۱ سانتي‌متر (معمولا بين ۷۶ تا ۸۱ سانتي‌متر) و در كلاس اقتصادي پروازهاي بين‌المللي بين ۷۶ تا ۹۱ سانتي متر است. عرض صندلي‌ها در پروازهاي داخلي از حدود ۴۳ تا ۴۶ سانتي‌متر است.

يك جيب پشت صندلي جلويي تعبيه شده است كه مجله، كاتالوگ، كارت‌هاي ايمني و تخليه و… در آن قرار گرفته ‌است. بسته به هواپيمايي مورد نظر، ممكن است امكانات ديگري مانند پتو، خميردندان، ماسك چشم، هدفون و… نيز به مسافران ارائه شود.

خدمات

امكانات سرگرمي در طول پرواز شامل يك صفحه نمايش اصلي است كه در كابين نصب شده و براي همه‌ مسافران برنامه‌‌ي يكساني پخش مي‌كند يا صفحه نمايش‌هاي اختصاصي براي صندلي با امكان پخش ويديوي دلخواه وجود دارد. البته برخي از هواپيمايي‌هاي با بليط ارزان هواپيما بابت در اختيار گذاشتن هدفون هزينه‌ي مجزا دريافت مي‌كنند. استاندارهاي پرواز اقتصادي در ايرلاين‌هاي مختلف متفاوت است. ايرلاين‌هايي مانند آئروفلوت (Aeroflot)، كانتاس (Qantas) و كاتاي پاسيفيك، سرگرمي‌هاي صوتي و تصويري درون پرواز و غذا را، براي پروازهاي بين‌المللي و داخلي منتخب، به همه‌ي مسافران عرضه مي‌كنند اما برخي ايرلاين‌ها ممكن است بابت سرگرمي‌هاي در طول پرواز، هزينه‌ي جدا دريافت كنند.

دسترسي به غذاي داخل پرواز نيز در شرايط مختلف متفاوت است. برخي از ايرلاين‌هاي بزرگ براي پروازهاي اكونومي كوتاه، غذايي در طول پرواز سرو نمي‌كنند و فقط در پروازهاي بين‌المللي غذاي حين پرواز ارائه مي‌شود. برخي از فرودگاه‌ها بسته‌هاي غذايي براي مسافران اكونومي در نظر گرفته‌اند كه مسافران مي‌توانند تهيه كنند و با خود همراه ببرند. ايرلاين‌هاي ارزان‌قيمت مانند ايزي‌جت (EasyJet)  و رايان‌اير (Ryanair) بابت ارائه‌ي غذا و نوشيدني در پروازهاي زير دو ساعت، هزينه‌ي اضافه دريافت مي‌كنند. حتي برخي از هواپيمايي‌ها براي ارائه‌ خدماتي مانند پتو، هدفون، بالش و بازرسي فرودگاه از مسافران اكونومي هزينه‌ي جداگانه طلب مي‌كنند.

البته بسياري از ايرلاين‌ها به دليل خوش‌نام نبودن كلاس اقتصادي، نام اين كلاس پروازي خود را تغيير داده‌اند. نمونه‌اي از اين تغيير نام‌ها را مي‌توان در ايرلاين‌هاي مختلف مشاهده ‌كرد از جمله جايگزين شدن وواياژور (Voyageur) در هواپيمايي ايرفرانس يا ورلد تراولر (World Traveller) در هواپيمايي بريتيش ايرويز‌ (British Airways). همچنين، بسياري از ايرلاين‌ها با افزودن امكاناتي نظير فاصله‌ بيشتر صندلي‌ها، كلاس اكونومي بهبوديافته دارند، براي مثال، كلاس اكونومي پلاس در هواپيمايي يونايتد ايرلاينز (United Airlines). اين كلاس‌هاي اقتصادي بهبوديافته، تا حدي توانسته‌اند امكاناتي را كه در چند دهه‌ي اخير حذف شده‌ بودند، دوباره به مسافران عرضه كنند.

معرفي

پرميوم اكونومي نوع ديگري از كلاس پروازي است كه در بعضي از هواپيمايي‌ها ارائه مي‌شود. از نظر قيمت بليط هواپيما، راحتي و امكانات، اين كلاس سفر بين كلاس اقتصادي و تجاري قرار مي‌گيرد. در سال ۱۹۹۱، اوا اير (EVA Air) اولين ايرلايني بود كه اين كلاس پرواز را تحت عنوان Evergreen Class براي اولين بار در دنيا، معرفي كرد.

ويژگي‌ها

استانداردهاي اين كلاس پرواز در همه‌ي ايرلاين‌ها يكسان نيست و تفاوت‌هاي قابل توجهي بين پروازهاي داخلي و بين‌المللي و هواپيمايي‌هاي ارزان‌قيمت و محلي با ساير ايرلاين‌ها وجود دارد. گاهي اوقات امكانات كلاس پرميوم اكونومي تنها به داشتن فضاي جلوي پاي بيشتر محدود مي‌شود، اما در بهترين شرايط ممكن است برخي از امكانات كلاس تجاري را در اختيار مسافران بگذارد.

نمونه‌اي از تفاوت‌ها

تفاوت‌هاي ميان پرواز پرميوم اكونومي و اكونومي با توجه به ايرلاين‌هاي مختلف، ممكن است در موارد زير باشد:

در اختيار داشتن بخشي جدا از كابين اكونومي با فضاي جلوي پاي بيشتر

بهبود سرگرمي‌هاي حين پرواز

خدمه‌ي اختصاصي كابين

صندلي‌هاي بهتر (صندلي‌هاي كمتر در هر رديف براي افزايش فضاي اطراف صندلي و راحتي بيشتر مسافران)

پاور لپتاپ براي صندلي‌ها

دسترسي به سالن استراحت

ارائه‌ي نوشيدني

نوشيدني‌ها و غذاي با كيفيت‌تر

مجوز ورود چمدان‌هاي بيشتر

گل پرواز با تهيه مجموعه كاملي از بليط هواپيماهاي امن در مسيرهاي مختلف سعي كرده تا سفري مطمئن و لذت بخش را براي همه مسافران تدارك ببيند. شما با مراجعه به سايت خريد بليط گل پرواز مي توانيد از همه بليط هاي موجود در مسير دلخواه تان باخبر شويد و بليط هاي سيستمي و چارتر را براي مسافرت خود انتخاب و اقدام به خريد كنيد. همچنين مي توانيد درباره معني اكونومي در بليط هواپيما اطلاعات خوبي به دست بياوريد تا بهترين بليط را براي مسافرت خودتان خريداري نماييد. آرزوي سفري امن و پر از شادي را براي شما داريم.

 



:: موضوعات مرتبط: بليط هواپيما

:: برچسب‌ها: بليط هواپيما، بليط، خريد بليط هواپيما، خريد اينترنتي بليط هواپيما، خريد آنلاين بليط هواپيما، خريد بليط چارتر، خريد بليط سيستمي هواپيما، خريد بليط خارجي، خريد بليط ارزان هواپيما، بليط ارزان هواپيما،
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ | نظرات (0)
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]