امروز : 31
ديروز : 9
افراد آنلاين : 1
همه : 2097
 
نوشته شده توسط : پاوه

آزادسازي قيمت بليط هواپيما در حالي رسما كليد خورده كه هنوز بعضي از شركت‌هاي هواپيمايي پروازهاي خود را با نرخ‌ هاي مصوب قبل مي‌فروشند و سه ايرلاين بزرگ هم تنوع در قيمت‌ها را بر محور نرخ‌هاي مصوب قبلي ايجاد كرده‌اند.

نرخ مصوب پروازهای داخلی 96

بر اساس قيمت‌هاي شناور شده در بازار نرخ بليت پروازهاي پر تردد همچون تهران – مشهد و تهران _قيمت مصوب بليط هواپيما تهران مشهد – كيش با اختلاف قيمتي ۳۰ تا ۴۰ هزار توماني در روزها و ساعت‌هاي مختلف متغير شده و نرخ بليت پروازهاي كم تقاضاتر تقريبا ثابت و بر اساس نرخ مصوب قبلي فروخته مي‌شود.

 

طبق مصوبه شوراي عالي هواپيمايي نرخ بليت هواپيما بايد از ۲۸ ارديبهشت امسال به شكلي آزاد و رقابتي محاسبه مي‌شد كه به دليل زمان‌بر بودن، برخي هماهنگي‌ها و تدوين قيمت‌هاي جديد با تاخير چند هفته‌اي عملياتي شد.

اين مصوبه كه بر اساس ماده ۱۶۱ قانون پنجم توسعه صادر شده، به شركت‌هاي هواپيمايي اجازه مي‌دهد با محاسبه هزينه‌هايشان و البته در نظر گرفتن شرايط پروازها و مسافران، قيمت بليط هواپيما خود را در مسيرهاي داخلي – كه تاكنون دستوري بوده – مشخص كنند.

البته اين اختيار از سويي با توجه به محدوديت كشش بازار و البته اهرم‌هاي نظارتي محدود خواهد بود و اجازه افزايش شديد قيمت‌ها را نمي‌دهد. با اين وجود حتي تاخير چند هفته‌اي در اجراي اين قانون نيز باعث نشده تمام شركت‌ها خود را با اين سياست‌ هماهنگ كنند. حضور خبرنگار ايسنا در چند آژانس هواپيمايي در سطح شهر تهران نشان مي‌دهد به جز چند شركت هواپيمايي بزرگ، هنوز بسياري از شركت‌ها، بليط پرواز خارجي را به قيمت‌هاي مصوب قبلي محاسبه مي‌كنند كه البته همين اجراي نصفه و نيمه نيز به متغير شدن قيمت بليت در مسيرهاي داخلي منجر شده است.

در حال حاضر بليت پرواز تهران – مشهد را مي‌توان به راحتي و در تاريخ‌هاي مختلف بر مبناي قيمت مصوب ۱۳۱ هزار تومان خريداري كرد كه البته اگر زمان‌هاي افزايش تقاضا و كمبود صندلي اين قيمت به ۱۷۰ هزار تومان هم مي‌رسد.

كاهش قيمت بليت تهران – كيش 

در مسير تهران – كيش ميزان رقابتي شدن نرخ‌ها قدري محسوس‌تر است؛ به اين ترتيب كه قيمت بليط هواپيما برخي از شركت‌هاي هواپيمايي در روزهاي مياني هفته با قيمت‌هاي آخر هفته تفاوت ۳۰ تا ۴۰ هزار توماني دارد. نكته قابل توجه در اين مسير كاهش قيمت برخي از پروازها نسبت به نرخ مصوب ۱۷۰ هزار تومان پيشين است.

ديگر مسيرها كه شايد نسبتا كم مسافر باشند، در مقابل آزادسازي نرخ‌ها قدري مقاومت داشته و ثابت مانده‌اند؛ پرواز در مسير تهران – شيراز با نرخ مصوب ۱۲۸ هزار تومان سابق انجام مي شود و تفاوت در روزهاي هفته نيز باعث تغيير در قيمت بليت‌ها نمي‌شود.

بليط رفت و برگشت تهران – تبريز و تهران – اصفهان همچنان با نرخ مصوب ۲۶۵ و ۲۴۰ هزار تومان به فروش مي‌رسد.

متنوع شدن نرخ بليت ۳ ايرلاين بزرگ 

بررسي شركت‌هاي هواپيمايي نيز نشان مي‌دهد سه شركت ايران‌ اير (هما)، ماهان و آسمان در بسياري از مسيرهاي خود قيمت‌ها را به شكلي شناور ارائه كرده و بسياري از پروازها به تبع زمان و ساعت برخاست، نرخ‌هايي متفاوت دارند و مسافر در مراجعه به آژانس‌ها با توجه به زمان مورد نظر قيمت‌هاي متفاوتي را دريافت مي‌كنند. از سوي ديگر به نظر مي‌رسد قانون جديد، دست آژانس‌هاي هواپيمايي را در ارائه تخفيفات بسته و تا حد زيادي قيمت نهايي پرداختي توسط مسافر از سوي شركت‌ها نهايي مي‌شود.

تا قبل از ۹ آذرماه سال ۹۴، مديران وقت و دست‌اندركاران بخش حمل‌ونقل هوايي كشور اظهارنظرهاي هماهنگي درباره آزادسازي نرخ بليت هواپيما بيان مي‌كردند. حرف آنها اين بود كه با اجراي ماده ۱۶۱ برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل‌ونقل هوايي مسافر قرار نيست قيمت‌ها افزايش يابد و ارتقاي كيفيت پروازها و افزايش رضايتمندي مردم از اثرات اين اقدام خواهد بود. به گزارش اقتصاد آنلاين به نقل از تسنيم، مهرماه ۹۲ پهلواني رييس وقت سازمان هواپيمايي كشوري گفته بود: با توجه به بسترسازي‌هاي انجام شده در سال گذشته با آزادسازي قيمت‌ها نرخ‌ها ظرف يك سال به حالت طبيعي بر مي‌گردد.»

پرورش مديرعامل سابق هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران نيز  همان روزها با اشاره به اين‌كه زمينه‌ها و شرايط آزادسازي قيمت بليت هواپيما در گزارشي تقديم وزير راه شده است،گفت: آزادسازي به‌معناي افزايش قيمت‌ها نيست، بلكه با اين كار نرخ برخي مسيرهاي پروازي با هزينه سفر جاده و ريل برابر مي‌شود.»

آذرماه ۹۲ نوريان قائم مقام سابق آخوندي درباره آزادسازي قيمت‌ها گفته بود:‌ « آزادسازي بليت به معني افزايش نرخ نيست.»

قيمت بليط هواپيما ماهان

از اين دست اظهارنظرها را به وفور مي‌توان با يك سرچ ساده در اينترنت پيدا كرد. اما با وجود اطمينان خاطر متوليان امر ۲۴ ساعت پس از اعلام آزادسازي نرخ بليت هواپيما (۱۰ آذر سال ۹۴) پس‌لرزه‌هاي اين كار گريبان مردم را گرفت و نرخ بليت پرواز تهران-مشهد ركود ۴۰۰ هزار تومان را ثبت كرد.

طي سال هاي ۹۴ و ۹۵ نرخ بليت هواپيما برخلاف ادعاي مسئولان وقت كاهش نيافت كه روند افزايشي خود را با يك شيب ملايم ادامه داد و مردادماه امسال به عنوان نمونه پرواز تهران-مشهد ۶۰۰ هزار تومان شد. از سوي ديگر همزمان با دور جديد سفرهاي تابستاني نرخ بليت پروازهاي داخلي نيز در آستانه پايان فصل گرم رو به فزوني نهاده است. هم‌اكنون قيمت بليت پرواز تهران-مشهد حدود ۶۰۰ هزار تومان است، نرخ بليت پرواز تهران-كيش نيز به‌عنوان يكي از مسيرهاي پُرتقاضا ۴۳۰ هزار تومان است.

 

تا پيش از آزادسازي نرخ بليت هواپيما، ايرلاين‌ها قيمت‌هاي اعلام شده سازمان هواپيمايي كشوري و مصوب شورايعالي هواپيمايي كشوري را در پروازهاي خود اعمال مي‌كردند. تا پيش از پاييز ۹۴ نرخ پروازهاي داخلي قيمت‌هاي متعادلي داشت. نرخ پرواز تهران-مشهد ۱۳۱۳ هزار تومان بود. يا  پرواز تهران كيش ۱۷۰ هزار تومان و پرواز بندرعباس-كرمانشاه ۱۹۷ هزار تومان بود. پرواز بندرعباس-كرمانشاه در حال حاضر ۵۱۰ هزار تومان است.

در نمونه‌اي ديگر پرواز تهران-چابهار كه در گذشته‌اي نه چندان دور ۲۰۲ هزار تومان بود هم‌‌اكنون ۵۲۰ هزار تومان است. حدود دو سال از آزادسازي قيمت بليت هواپيما مي‌گذرد، اما با اين حال نه خبري از ايجاد رقابت بين ايرلاين‌ها و به تبع آن كاهش قيمت‌ها براي جذب مسافر است و نه اين‌كه مردم دل خوشي از خدمات پروازي دارند.

بايد ديد در روزهاي آينده با توجه به آزادسازي نرخ‌ها از سوي شركت‌هاي بزرگ، بقيه شركت‌ها چه زماني به اين قافله خواهند پيوست؛ هر چند اين امر بنا به گفته دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي طبيعي است و محاسبه و اجراي نرخ‌هاي جديد شايد قدري زمان‌بر باشد.



:: موضوعات مرتبط: بليط هواپيما

:: برچسب‌ها: بليط هواپيما، بليط، خريد بليط هواپيما، خريد اينترنتي بليط هواپيما، خريد آنلاين بليط هواپيما، خريد بليط چارتر، خريد بليط سيستمي هواپيما، خريد بليط خارجي، خريد بليط ارزان هواپيما، بليط ارزان هواپيما،
تاریخ انتشار : ۸ فروردين ۱۳۹۷ | نظرات (0)
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]