امروز : 177
ديروز : 195
افراد آنلاين : 2
همه : 4720
 
نوشته شده توسط : پاوه

در سفرهاي هوايي گاهي پيش مي آيد كه برنامه پرواز هواپيماها دچار تأخير يا لغو شوند. رعايت حقوق مسافران يكي از مسائلي است كه بايد در اين مواقع در نظر گرفته شود.

با آگاهي مسافران از حقوق خود در موارد اينچنيني برخورد كمتر بين مسافران و كارگزاران شركت‌هاي هواپيمايي پيش مي آيد و در صورت اعتراض مسافران، ازچگونگي طرح شكايت خود مطلع مي‌شوند.

برطبق ماده ۵ قانون هواپيمايي كشوري مصوبه سال 1354 مجلس شوراي اسلامي كليه شركت‌هاي هواپيمايي، آژانس هاي هواپيمايي و فرودگاه ها مكلفند تا حقوق مسافرارن را رعايت كنند.

حقوق مسافر مجموعه‌اي از استانداردها، دستورالعمل‌ها، سياست‌ها و مقرراتي است كه نحوه برخورد و رفتار شركت هواپيمايي را در قبال مسافران تدوين مي‌كند و هدف از آن تضمين حقوق مادي و معنوي وحفظ منزلت مسافران در طول پرواز است.

تاخيرهاي پروازي

معمولا هواپيما مكلف است بر طبق ساعت پروازي كه در بليط معين شده پرواز را انجام دهد. اگر تاخيري در اين ساعت انجام پذيرد، شركت هواپيمايي مازم به انجام اقدامات عمومي وخصوصي است. دراين مواقع بايد نماينده شركت هواپيمايي در بين مسافران حضور پيدا كرده و در اين باره اطلاع‌رساني كند و همچنين از طريق سيستم اطلاعات پرواز در اين خصوص اطلاع‌رساني كند. اين مقوله در طبقه بندي اقدامات عمومي تعريف شده است.

اما اقدامات خصوصي به چند دسته تقسيم مي‌شود:

  • تأخير بيش از يك ساعت تا دو ساعت: در اين صورت بايد از مسافران پذيرايي شود.
  • تأخير بيش از دو ساعت تا چهار ساعت : در اين مواقع ضمن انجام پذيرايي، برقراري ارتباط تلفني، تغيير پرواز و انجام هماهنگي هاي لازم جهت اعزام مسافران با شركت‌هاي ديگر هواپيمايي، انتقال مسافر از مسير جايگزين و استرداد كامل مبلغ بليط صورت مي‌گيرد.
  • تأخير بيش از چهار ساعت: در اين موارد ضمن رعايت تمامي اقدامات قبلي شركت هوايي مربوطه بايدخسارت وارده به مسافر را به ميزان تعيين شده جبران كند. در صورت درخواست مسافر براي انصراف از پرواز، وجه مورذد نظر را به‌طور كامل مسترد كرده و خسارت وارده را جبران كند.

پرواز آسان

نكته قابل‌توجه: اگر پرواز انجام گيرد ولي به‌علت نقص فني هواپيما دوباره به فرودگاه بازگردد، زمان تأخير از هنگام بازگشت هواپيما به فرودگاه محاسبه خواهد شد و طبق مقررات ذكر شده حقوق مسافر رعايت و حفظ مي‌گردد. اگر شركت‌ هواپيمايي مسافر را از طريق ساير خطوط هواپيمايي به مقصد برساند مشمول پرداخت خسارت، جريمه تأخير نمي‌شود.

 با دانستن اين مطالب مسافران به‌راحتي ميدانند كه در مواقع تأخير و لغو پروازها چه اقداماتي براي آن‌ها انجام مي‌شود و چگونه مي‌توانند از حقوق خود دفاع كرده و خونسردي خود را حفظ كنند. اگر در اين مواقع مسافران شاهد هرگونه توهين و رفتار غير مسولانه از طرف كارگزاران شركت مربوطه باشند يا مسافران اقدامات توهين آميز انجام دهند، از طرف مراجع قضايي قابل پيگيري است.

تمامي پرداخت ها در جهت جبران خسارت از طرف شركت هواپيمايي براي مسافران در قالب پرداخت هاي الكترونيكي انجام مي‌شود. به‌طوري‌كه مسافران به‌راحتي بتوانند آن را تحويل بگيرند.

بهتر است مسافران در هنگام خريد بليط هواپيما به سايت‌هاي معتبر مراجعه كنند و از شركت‌هاي هوايي معتبر بليط هواپيما خريداري نمايند. تيك بان به آدرس tikban.com حامي حقوق مسافران با همكاي ايرلاين هاي معروف، انواع بليط هواپيما خارجي و پرواز هاي داخلي را در اختيار مسافران قرار مي‌دهد و سفري خوش را براي آن‌ها رقم مي زند.

بليط هواپيما خود از كجا تهيه كرده‌ايد؟ دفترچه راهنما را مطالعه كرده‌ايد و در انتظار تعطيلات بزرگ خود هستيد اما استرس قبل از سفر داريد. تنش قبل از پرواز براي مسافران عادي است اما چند نكته براي كمك به شما براي ورود به فرودگاه بدون استرس هست پس بدون استرس سوار هواپيما شويد!

توجه داشته باشيد براي خريد اينترنتي بليط هواپيما  ابتدا بايد يكي از سايت‌ها يا اپليكيشن هاي فروش بليط را انتخاب كنيد  . با استفاده از اين مراجع اينترنتي به‌راحتي مي‌توانيد قيمت‌ها و امكانات بليط هاي هواپيمايي داخلي را به‌صورت آنلاين و بدون اتلاف وقت مورد بررسي قرار دهيد. خريد آنلاين بليط هواپيما داخلي اين شرايط را براي كاربران به وجود آورده كه به تمامي ايرلاين هاي فعال دراين‌زمينه دسترسي پيدا كنند و باتوجه به برنامه پرواز، در چند ثانيه بليط مورد نظر را تهيه نمايند.

منبع: دستورالعمل و حقوق مسافر در صورت لغو يا تاخير پرواز هاي داخلي و خارجي



:: موضوعات مرتبط: بليط هواپيما

:: برچسب‌ها: بليط هواپيما، بليط، خريد بليط هواپيما، خريد اينترنتي بليط هواپيما،،
تاریخ انتشار : ۴ دى ۱۳۹۸ | نظرات (0)
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]